اخبار

بهره‌برداری از خلاصه ساز متون نور در نورمگز

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

با گسترش روزافزون حجم اطلاعات موجود در وب و افزایش چشم‌گیر مقالات منتشر شده در زمینه‌های مختلف علمی، دسترسی سریع و مطالعه اطلاعات مورد نیاز، همواره یکی از مشکلات محققان و پژوهشگران بوده است. از این رو مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، که همواره با تولیدات خود در جهت تسهیل امر پژوهش گام بر می‌دارد؛ با به کارگیری نیروی متخصص و استفاده از جدیدترین امکانات نرم‌افزاری، اقدام به راه اندازی سیستم خلاصه ساز متون نور نموده است.

گفتنی است؛ با استفاده از این این سامانه می‌توان از هر متن، بخش‌های مهم آن را پیدا و دسته بندی نمود و یا مقاله یا تحقیقی را خلاصه نمود و به راحتی به مطالعه آن‌ها پرداخت.

بر اساس این گزارش؛ در تولید سامانه خلاصه ساز متون نور، متخصصان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، تمرکز خود را بر استفاده از روش‌هایی قرار دادند که بتواند در کوتاه‌ترین زمان، خلاصه هایی پر محتوا، سلیس و روان را به نمایش بگذارد؛ از این رو در پیاده سازی این سامانه از الگوریتم تشخیص و تعیین مهمترین جملات متن “Text Rank” استفاده شده است که با سرعت بسیار بالایی در کمترین زمان ممکن قادر است متون طولانی را با دقت و کیفیت بسیار بالا خلاصه سازی نموده و در معرض نمایش قرار دهد.

لازم به ذکر است؛ روش‌ بکار رفته در خلاصه‌سازی این سامانه، علاوه بر ارزیابی‌های اولیه، توسط روش ارزیابی”Rouge” که به مقایسه خلاصه ماشینی با خلاصه تولید شده توسط انسان می‌پردازد نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

هم چنین جهت اطمینان حداکثری از کیفیت خروجی، مهندسان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، به مقایسه خلاصه‌های تولید شده توسط این سامانه و چکیده نوشته شده توسط نویسنده مقالات نیز پرداختند که در پایان، خروجی این سامانه با ضریب اطمینان بیشتری همراه بود.

گفتنی است؛ هم اکنون این سامانه در پایگاه مجلات تخصصی نور( نورمگز)، به منظور تهیه خلاصه برای مقالات این پایگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و نتایج آن تحت عنوان خلاصه ماشینی قابل مشاهده می باشد.

0 0 رای ها
رأی دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش همه نظرات